Monday, January 25, 2016

RUMUSAN: PENDIDIKAN ERA GLOBALISASI ABAD KE-21

RUMUSAN:Soalan: Baca petikan yang di bawah dan buat satu rumusan tentang kebaikan pendidikan era globalisasi dan kekangan yang dihadapi. Panjang karangan mestilah tidak lebih daripada 120 patah perkataan.

         Dalam era globalisasi ini, penguasaan ilmu dalam pelbagai bidang sangat penting dan perlu diberikan perhatian utama. Hal ini demikian kerana tuntutan zaman telah membuktikan bahawa pendidikan alaf baru akan menjamin kejayaan seseorang itu jika diamalkankan secara bijaksana. Oleh itu setiap orang hendaklah berusaha untuk mencari seberapa banyak ilmu yang mungkin pada alaf baru ini untuk menjamin kesejahteraan hidup, bak kata pepatah " ilmu jambatan hidup". Jadi setiap remaja khususnya hendaklah menggunakan masa muda ini untuk mencari ilmu yang bercirikan pendidikan alaf baru dengan sebanyak  mungkin . Dengan adanya ilmu, sudah tentulah seseorang itu akan mendapat manfaat dan kejayaan terutamanya dalam era globalisasi ini

           Melalui sistem pendidikan abad ini, seseorang itu boleh mencipta inovasi baharu dalam pelbagai bidang kehidupan manusia. Ciptaan baharu yang merupakan inovasi itu bukan sahaja memberikan kemudahan kepada hidup mereka. Sebagai buktinya, banyak inovasi baharu yang dicipta pada masa ini seperti telefon mudah alih, komputer riba dan sebagainya. Perubahan pendidikan alaf baru ini juga turut membolehkan seseorang pelajar menjadi berani untuk menyuarakan pandangan secara positif di khalayak ramai. Hal ini menjadi satu keperluan bagi masyarakat mendepani kehidupan yang semakin kompleks. 
 Juster

           Seterusnya, dengan ketinggian ilmu pengetahuan, negara akan dapat melahirkan tenaga pekerja yang mahir dan berkebolehan. Perdidikan alaf baru ini menyediakan skop pengetahuan dan ilmu yang luas serta kemahiran menguasai pelbagai bidang yang semakin kompleks dan bercorak global. Ilmu pengetahuan yang tinggi akakn memberi kelebihan kepada tenaga mahir malaysia dalam menyumbang idea-idea bernas dalam penciptaan mereka. Sebagai contoh, penciptaan tembikar daripada tanah liat dengan teknik dan keunikan yang tersendiri telah banyak menarik syarikat dan pelabur luar untuk bekerjasama dengan malaysia. Tuntasnya, dengan ilmu pengetahuan, negara bukan sahaja dapat melahirkan pekerja mahir bahkan turut memperkenalkan negara di persada antarabangsa yang pastinya turut menyumbang kepada peningkatan hasil ekonomi negara.

          Pendidikan abad ke-21 ini juga dapat memastikan lahirnya satu generasi yang hebat dan mampu bersaing diperingkat global. Generasi inilah yang akan memajukan negara kerana negara kita memerlukan pemimpin yang berilmu pengetahuan tinggi selaras dengan era globalisasi pada masa ini. Pendidikan alaf baru ini mampu membentuk seorang pemimpin yang berilmu yang akan dapat membawa perubahan positif demi kemajuan rakyat dan negara. Peranan guru dalam melaksanakan pendidikan alaf baru ini adalah amat diperlukan dan kegagalan mereka berbuat demikian akan menjejaskan misi kerajaan dalam usaha memartabatkan sistem pendidikan negara. 


Kerja berkumpulan:

A. Pengenalan: (P)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

B. Isi tersurat: (S) / Faedah/ kebaikan pendidikan alaf baru
1.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

C. Isi tersirat: (T) / Kekangan/ Halangan/ Masalah yang dihadapi
1.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

D. Ulasan: (Ul) /  Siapa + harus buat apa + tujuannya
Kesimpulannya, ---------------------------------------- harus ---------------------------------------- agar ------------------------------------------------------------------

Tulis Jawapan lengkap anda dalam buku latihan.

No comments:

Post a Comment