Friday, January 8, 2016

KEFAHAMAN: CINTA AHMAD MUTAWAKKIL

Assalam dan Salam Sejahtera 
Untuk anak-anak Mutiara 5A1 & 5A2....


ARAHAN:
1. Bincangkan jawapan bersama kumpulan anda.
2. Bentangkan jawapan di hadapan kelas.
3. Tulis soalan dan jawapan anda di dalam buku pemahaman.


Soalan:
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

..........Selain citra merdeka, dalam ceramah pada malam itu, dengan nada penuh kesal, Ahmad Mutawakkil turut mengkritik orang Melayu yang sanggup diperalat Parti Komunis Malaya. Walaupun siang tadi Penghulu Ibrahim Sigap berulang-kali menasihatinya agar tidak menyentuh perihal komunis, Ahmad Mutawakkil tetap lantang membidas.

.........."Mereka bukan pejuang, tapi orang yang sanggup menjual agama dan bangsa kepada komunis."

..........Apa-apa pun kami lega. Tiada sebarang gangguan komunis dan keadaan di sekitar surau tenang, aman.

..........Sekalipun majlis ceramah sudah usai, kami orang lelaki, masih bersantai di surau. Kira-kira pukul 11.00 malam, seorang budak lelaki mendekati Ahmad Mutawakkil yang sedang berbual-bual dengan Imam Ngah Deraman dan Penghulu Ibrahim Sigap.

.......... Budak lelaki itu membisikkan sesuatu. Kemudian, kami nampak Ahmad Mutawakkil tersenyum, bangun lalu bersalaman, tanda minta diri.

..........Kami masih duduk bergebang di beranda surau sambil menghirup saki-baki kopi ketika Ahmad Mutawakkil menyusur tangga lalu menghilang ditelan kegelapan malam.

........................................................................................Petikan Cerpen Cinta Ahmad Mutawakkil.


i. Beri maksud perkataan berhuruf condong dalam petikan berikut. [4 markah]
.......... a. lantang membidas
...........b. sudah usai     

ii. Berdasarkan petikan di atas, apakah kandungan ceramah yang disampaikan oleh Ahmad Mutawakkil kepada orang ramai pada malam itu? [3 markah]

iii. Pada pendapat anda, wajarkah Ahmad Mutawakkil membidas perihal gerakan Parti Komunis Malaya di Tanah Melayu dalam ceramahnya pada malam itu? 
Berikan tiga alasan anda. [3 markah]

iv. Huraikan dua nilai yang terdapat dalam petikan di atas. [4 markah]

v. Huraikan satu persoalan yang terkandung dalam petikan di atas dan satu persoalan lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen tersebut. [4 markah]

vi. Pada pendapat anda, bagaimanakah keamanan dan keharmonian yang telah kita kecapi ini dapat kita kekalkan? [4 markah]

vii. Bincangkan satu perwatakan Ahmad Mutawakkil yang terdapat dalam petikan di atas dan satu lagi perwatakan Ahmad Mutawakkil yang terdapat dalam keseluruhan cerpen. [4 markah]


Bee Gees - Too Much Heaven
                                                        
..........





6 comments: