Sunday, June 19, 2016

DRAMA TINGKATAN 5 : GERHANA MANUSIA

DRAMA GERHANA MANUSIA:

A.  SINOPSIS:
Mengisahkan Aku (Nusia) yang tidak berpuas hati apabila Doktor Murni ingin memasukkan darah kepada Tuan Besar Musa yang sedang koma di Wad Unit Rawatan Rapi. Aku beranggapan Tuan Besar tidak layak hidup kerana dia bukanlah seorang yang baik.
Sebenarnya Tuan Besar bukanlah seorang yang baik kerana dia koma disebabkan perbuatannya yang mengambil minuman keras selama bertahun-tahun. Selain itu, mereka telah memasukkan 50 pek darah dan sebanyak itu jugalah yang keluar.
Namun sebaliknya bagi Profesor Doktor Juaidi yang mempunyai kepentingan tersendiri yang mahukan Tuan Besar itu terus hidup. Aku merasakan terdapat nyawa lain yang lebih memerlukan darah tersebut. Misalnya seperti Solehah yang tenat akibatnya pundi janinnya pecah di ovari, Al-Hafiz patah riuk tulang selangkanya, bayi buangan yang kekeringan darah, gadis malang yang hampir mati serta mahasiswa yang mengalami leukemia.
Konflik timbul apabila Profesor Doktor Juaidi tetap mengarahkan mereka mendapatkan 10 pek darah untuk Tuan Besar sedangkan hospital telah kehabisan stok darah. Aku merasakan dunia ini tidak adil kerana orang lebih memerlukan darah tidak mendapatnya dan hanya diberi gelafundin (seakan-akan darah).
Tuan Besar Musa akhirnya gagal diselamatkan. Hal ini menyebabkan Doktor Juaidi berasa tertekan atas kematian Tuan Besar Musa kerana Kelab Elit mereka akan kehilangan tajaan sebanyak RM 100 ribu. 
Doktor Murni mengambil keputusan dengan menyerahkan surat perletakan jawatannya di hospital itu atas dasar ingin menjadi doktor atas nilai kemanusiaan. Seterusnya doktor Murni mengajak Nusia ke bank darah mendermakan darah mereka kepada pesakit yang sedang koma di Unit Rawatan Rapi.

B. TEMA:
Sikap mementingkan ganjaran sehingga mengabaikan nilai kemanusiaan
Profesor Doktor Juaidi mementingkan ganjaran dalam melaksanakan tanggung jawabnya sehingga mengabaikan nilai kemanusian terhadap pesakit di hospitalnya

C. PERSOALAN:
1. Persoalan bertanggung jawab dalam melaksanakan tugas. Contohnya, Doktor Murni dan Nusia bertanggung jawab merawat semua pesakit tanpa mengira darjat dan pengkat

2. Persoalan keprihatinan terhadap nasib yang menimpa orang lain. Contohnya, Doktor Murni dan Nusia prihatin terhadap Solehah yang sedang koma akibat pundi janinnya pecah di ovari dan memerlukan darah yang banyak. Oleh itu, mereka mengambil tiga pek darah daripada bank darah.

3. Persoalan berbuat baik terhadap orang yang memerlukan bantuan. Contohnya, Doktor Murni sanggup mendermakan darahnya kepada pesakit yang sangat memerlukan darah di Unit Rawatan Rapi.

4. Persoalan tentang keberanian membuat keputusan.  Contohnya, Doktor Murni sanggup meletakkan jawatan sebagai doktor daripada melakukan ketidakadilan terhadap orang lain.

D. NILAI:
1. Bertanggung jawab.  Contohnya, Doktor Murni dan Nusia bertanggung jawab merawat semua pesakit tanpa mengira darjat dan pengkat.

2. Keprihatinan. Contohnya, Doktor Murni dan Nusia prihatin terhadap Solehah yang sedang koma akibat pundi janinnya pecah di ovari dan memerlukan darah yang banyak. Oleh itu, mereka mengambil tiga pek darah daripada bank darah.

3. Baik hati.  Contohnya, Doktor Murni sanggup mendermakan darahnya kepada pesakit yang sangat memerlukan darah di Unit Rawatan Rapi. 

4. Keberanian.  Contohnya, Doktor Murni sanggup meletakkan jawatan sebagai doktor daripada melakukan ketidakadilan terhadap orang lain.

E. PENGAJARAN:
1. Kita perlulah bertanggung jawab dalam melaksanakan tugas. Contohnya,  Contohnya, Doktor Murni dan Nusia bertanggung jawab merawat semua pesakit tanpa mengira darjat dan pengkat.

2. Kita haruslah prihatin terhadap nasib orang yang dalam kesusahan. Contohnya, Doktor Murni dan Nusia prihatin terhadap Solehah yang sedang koma akibat pundi janinnya pecah di ovari dan memerlukan darah yang banyak. Oleh itu, mereka mengambil tiga pek darah daripada bank darah.

3. Kita mestilah berbuat baik terhadap orang yang memerlukan bantuan. Contohnya, Doktor Murni sanggup mendermakan darahnya kepada pesakit yang sangat memerlukan darah di Unit Rawatan Rapi.


4. Kita perlulah berani membuat keputusan. Contohnya, Doktor Murni sanggup meletakkan jawatan sebagai doktor daripada melakukan ketidakadilan terhadap orang lain.




18 comments:

  1. izinkan saya untuk menggunakan nota ini #spm2019

    ReplyDelete
  2. Nota untuk eristiwa penting atau peristiwa menarik tak ada ke ?😥

    ReplyDelete
  3. hmp ? bole tanyaa . bagaimana nak menghayati skrip untuk drama gerhana manusia ini

    ReplyDelete
  4. Sangat membantu dan terima kasih membantu kami

    ReplyDelete
  5. Terima kasih kerana membantu membuat page ini ,sangat ii membantu dalam menjawab soalan

    ReplyDelete
  6. Terima kasih atas nota ini... Saya pinjam untuk SPM 2020 ya

    ReplyDelete
  7. Doakan kami semua dipermudahkan urusan untuk menghadapi SPM pada 22februbri ini ..terima kasih

    ReplyDelete
  8. Mantap dan tepat.Tetapi ade kesalahan ejaan sikit jadi tolong perbaiki ye thnks for notaa hehe

    ReplyDelete
  9. Lagi 3 jam lebih nak jwb paper 2 doakan Saya ye🤗 #spm2020 #batch03 #18ambikSPM

    ReplyDelete
  10. Terima kasih atas notanya. Izinkan saya share ya.

    ReplyDelete